Led 132015

Průvodce

Začínáme v Hluboké

foto_kaplickaNejlépe uděláte, rozhodnete-li se tentokrát pro variantu auto-chůze; trasu výletu lze ale s drobnou odchylkou projet i na kole.

Autem tedy zamíříme směr Lažany, Předhradí – náves, Hněvětice, Hluboká. Projíždíme Hlubokou, mineme vpravo silnici do Stříteže a asi po 70 – 100 metrech uvidíme ještě ve vesnici opět vpravo místní odbočku. Tou pokračujeme dále a poblíž malého rybníku objevíme vhodné místo pro zaparkování našeho vozidla.

Hlubočický potok

Cesta nás vede dál, podél na mapě uvedeného Hlubočického potoka. Ten ale objevíte až později v lese, protože na těchto místech se v současnosti voda odčerpává. Po levé straně cesty nás provází zalesněný svah a nenáročnou procházkou dorazíme až k oplocenému pozemku po pravé straně, na nějž navazuje les. Zde stezka jakoby končí, ale na její pokračování narazíte hned o kousek dál v lese. Půjdeme po pravé straně koryta vyschlého potoka a po chvíli příjemné chůze nás čeká trochu problematický úsek cesty. Pěšinka se stává téměř neznatelnou v nedávno zalesněném, ale neošetřovaném kousku lesíka zarostlém pichlavým ostružiním.

foto_chaloupka

Po překonání této přírodní překážky již po chvíli uvidíme před sebou, opticky kolmo na naši pěšinu, vozovou cestu do Hlubočic, lemovanou kamennými patníky. Před námi je soutok obou větví Hlubočického potoka, který překročíme a volně se napojíme na tuto širší cestu, směřující k hlubočickým chaloupkám.

Nyní si již budeme užívat a vnímat krásy krajiny, kde v dřívějších dobách žili a hospodařili na svých samotách lidé v souladu s přírodou. Pro svoji potěchu si níže v údolí na malém prameništi postavili úhlednou kapličku, zasvěcenou Panně Marii a spadající pod farnost Předhradí, i dnes pečlivě udržovanou. Toto místo dýchá velice milou a klidnou atmosférou.

Hlubočické údolí, Rvanice a Chlum

Cesta se vine stále dál, míjíme roztroušené chalupy, ovocné štěpy, přirozené louky, až narazíme u většího rekreačního zařízení vpravo – to už jsme v novohradském údolí ve Rvanicích – na červenou turistickou značku a podle ní budeme nějaký čas pokračovat dále. Hlubočický potok se ztrácí v Novohradce, my překročíme most a po levém břehu Novohradky směřujeme proti proudu do vísky Podchlum. Zde u letité lípy opustíme turistické značení, zabočíme doprava, přejdeme most a štěrkovou cestou vroubenou lesem vystoupáme až do Chlumu. Můžeme se také porozhlédnout, ale naše kroky již míří dál do lesíka a poté do otevřené krajiny, na jejímž obzoru před sebou vidíme v porostu ovocných stromů domky obce Střítež.

Naše okružní putování českou krajinou se blíží ke konci. Došli jsme na silnici, která směřuje doprava k Hluboké, kde máme zaparkováno. Ještě mineme prašnou odbočku doprava – to je naše známá vozová cesta do Hlubočického úvalu (tuto možnost jiného přístupu mohou využít cyklisté) a dáváme si pozor na pravou stranu vozovky. Nemusíme jít do Hluboké po silnici, protože využijeme výhodnou lesní zkratku. Vyšlápneme si jednu terénní vlnu a jsme za lesem u pole. Podíváme-li se doprava, spatříme zalesněný údolní svah, podél kterého vedla naše první část cesty. Počkáme si na vhodné místo, sestoupíme níže a napojíme se na pěšinu, kterou již dobře známe. Po chvíli budeme u známého rybníčku a můžeme odjet domů.

Cyklistům jsem sice poradila pohodlnou trasu, ale pokud mohu do toho mluvit, přimlouvám se za staré spojnice a pomalu zarůstající pěšiny, kterými dříve tak často směřovaly kroky lidí od samoty k samotě, nebo od chalupy k poli… Proto také ráda volím trasy Výletů s překvapením po neznačených stezkách, aby tyto dříve účelové pěšiny občas někdo oživil, a aby časem nezanikly. Bylo by jich totiž škoda, protože jsou součástí naší minulosti, která je v každém z nás.

Poznámka: Možná se vám zdá tato pěší vycházka na první pohled nenáročná, ale nenechte se mýlit. Určitě půjdete nejméně dvě hodiny a uděláte-li si cestou přestávku na občerstvení, budete potřebovat o to více času.