Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /disk_1/www/cz/blokuje/rozvedena/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 599

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /disk_1/www/cz/blokuje/rozvedena/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 604

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /disk_1/www/cz/blokuje/rozvedena/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 617

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /disk_1/www/cz/blokuje/rozvedena/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 622

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /disk_1/www/cz/blokuje/rozvedena/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 627

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /disk_1/www/cz/blokuje/rozvedena/wp-content/themes/suffusion/functions/media.php on line 631
Dva monumenty, aneb v Hradci je na co koukat a » Rozvedená bloguje
Čvn 112024
 

.. domů jsme jeli fungl novým vlakem!!

Dnes jsme odjeli autem do Hradce Králové a ze servisu, kde jsme auto zanechali, jsme byli odvezeni na nádraží HK – Slezské Předměstí a zanecháni svému osudu. Nic jiného jsme ostatně nečekali, ale nabídka odvozu nás potěšila. S touto variantou jsme nepočítali. Jízdenky jsme si koupili už doma a hned po nástupu jsme tvrdě narazili. Protože jsme na trasu vyrazili dříve než jsme plánovali, naše jízdenky byly neplatné. A průvodčí se chystal napařit nám i pokutu. To jsem se ale vzbouřila a jak jsem byla v šoku, že s námi jedná jako s idioty, které je třeba oškubat a chybí mu jakákoli tolerance a lidský přístup je mu zcela cizí, chrlila jsem ty svý argumenty a použila jsem i sousloví do prdele. Propustil nás a do Hradce jsme tedy jeli zadarmo.

Na nádraží jsme měli další výstup na pokladně, kde jsem slušně požádala, aby nám paní přebukovala jízdenku. Ta zlomyslně odmítla s tím, ať si to zařídíme tam, kde jsme si ji zakoupili. Nebo máme dvě hodiny počkat na svůj spoj. .. A tak jsme se šli projít a dát si nějakou malou svačinku. Vím, řeknete si, že se domáháme něčeho na co nemáme právo. Ale v porovnání se servisem Hyundai, kde s námi jednali jako se svými váženými zákazníky, tenhle muž ve vlaku a žena v pokladně působili jako nelítostní ochránci železničního práva. Bez pochopení, bez úsměvu. Beze snahy vyjít vstříc. A my přitom měli zaplaceno.

Cestou od nádraží dolů jsme obdivovali na Náměstí 28. října Kostel Božského srdce Páně – ohromující monument ve stylu funkcionalismu, který je se svou 46 metrů vysokou věží dominantou nejen Dukelské třídy, ale také celého Pražského Předměstí.

Byl postaven jako památník padlým vojínům v 1. světové válce a z velké části byl financován z veřejné sbírky. Základní kámen byl položen 28. září 1928 a hrubá stavba byla dokončena v srpnu 1932. K samotnému vysvěcení a dovybavení kostela došlo až 28. září 1938.

Autorem návrhu je věhlasný architekt Bohumil Sláma, mezi jeho nejúspěšnější realizace patří budova Českého rozhlasu v pražské Vinohradské ulici a městské krematorium v Nymburce, na kterém spolupracoval s architektem Bedřichem Feuersteinem.

Dnes je budova kostela poněkud omšelá, škoda (ale pořád dobrý), a interiér – přestože mi přišel svými nearchitektonickými doplňky na první pohled poněkud přepatlán, mě mile překvapil svou jinakostí. Kostelem zněly modlitby z reproduktoru a paní v lavici je soustředěně opakovala. V kostele se konají bohoslužby každý den v týdnu (v neděli, v pátek a v sobotu 2x, ostatní dny jednou) a v současnosti je jedním z mála kostelů v Hradci Králové, který je celodenně otevřen veřejnosti a poskytuje věřícím duchovní zázemí. – Tak jsme to i vnímali. U vchodu dřepěl nebo postával mladý empatický oduševnělý muž v civilu – zřejmě zde byl k dispozici věřícím, a co chvíli sem někdo zamířil, pocitově jako když přijde na skok na kus řeči nebo modlitbu nebo jen nasát tu klidnou oduševnělou atmosféru božího stánku. Byly to starší ženy, usměvavé, dobře naladěné. Jedna z nich uklízela a na můj dotaz zda můžeme nahlédnout nám odvětila že můžeme i posedět.. Je dobře že taková oáza ve víru města existuje a je na chvíli možnost někam zmizet :). A být vítán. Možná je to jedna z cest – obrození léty zkostnatělého systému.

Vracíme se stejnou cestou zpět a už jsme u nádraží. Teď ho mám před očima a zírám. Má podobnou dominantní věž jako kostel a po stranách křídla… napadá mě ..co bylo dřív kostel nebo nádraží?

Ale můj zrak zaujalo ještě něco jiného… vlevo směr Gočárova třída vykukuje jakási neobvyklá konstrukce, do pytle, jdeme tam! To ještě stihneme. Díky za tu protivnou nádražačku. Jinak bychom odjeli domů a nic! Kdoví kdy se sem zase dostaneme.

Je to průmyslový kruháč, který je nejen funkční, jak vidíte ze záběru, ale také symbolický – jmenuje se křižovatka Koruna. Vějíř osmi trolejových pilířů symbolizuje královskou korunu věnného města Hradec Králové a respektuje historický název lokality. Uprostřed stavby je uložena fontána s bazénem, která tu technickou strohost zařízení výrazně zjemňuje. — V roce 2017 obdržela tato křižovatka ocenění Dopravní stavba roku. Stavba vybudovaná podle návrhu architekta Patrika Kotase je v provozu je od srpna 2016. Rozpočet celého projektu byl 128 milionů korun. A stojí to za to!

A valíme to nazpátek k nádraží. No teda, to sousoší na střeše je úžasné. Mám taková ráda. Škoda, že je tak vysoko a nemohu ho v tuto chvíli prozkoumat blíže, ale … uvidíme. Stáhla jsem si fotku a přidávám i pár základních informací. Ti hoši jsou světlonoši!

Sousoší Světlonoši s okřídleným kolem od Josefa Škody na střeše nádražní budovy.

A ještě malá poznámka…Kostel i nádraží vznikly zhruba ve stejném období, takže nikdo neopisoval. Ta podobnost je náhodná. Funkcionalistickou budovu hradeckého nádraží  navrhl v letech 1928–1929 Ing. arch. Václav Rejchl ve spolupráci se svým bratrem Ing. arch. Janem Rejchlem.  V roce 1929 začal základní výkop pro založení stavby. Samotná stavba byla zahájena roku 1930 a trvala téměř 6 let.  Ve své době představovala jedno z nejmodernějších nádraží ve střední Evropě.

Fotky jsou ponuré, ale takový byl dnešní den. Rozzářili to zde až ti světlonoši. Loučím se a ještě než se vrátím do Novohradek, na Kapelunk, pojedeme zpět z HK novým vlakem přes novou zastávku Pardubice-město. 8. června 2024 měla být velká železniční sláva, ale stalo se právě poblíž té nové zastávky neštěstí, tak se otvíralo bez jakékoli pompy a že jezdí na trati Pa- Havlbrod a Žďárec u Skutče – Skuteč nové soupravy věděli jen zasvěcení. Jakojá a tak.. 🙂

Odkaz kostel: stojí si zato přečíst , i kvůli historii oltáře. https://cs.wikipedia.org/wiki/Kostel_Bo%C5%BEsk%C3%A9ho_srdce_P%C3%A1n%C4%9B_(Hradec_Kr%C3%A1lov%C3%A9)

Světlonoši: https://www.denik.cz/regiony/kralovehradecko-kruhovy-objezd-kruhac-ostruvek-vyzdoba020520-khk.html

a https://www.galeriehk.cz/vystavy/josef-vaclav-skoda/sousosi-svetlonosu/

Hradecké nádraží: https://cs.wikipedia.org/wiki/Hradec_Kr%C3%A1lov%C3%A9_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD#:~:text=N%C3%A1dra%C5%BEn%C3%AD%20budova%20z%20roku%201935,adrese%20Riegrovo%20n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD%20914%2F2.

Křižovatka Koruna: https://www.denik.cz/regiony/kralovehradecko-kruhovy-objezd-kruhac-ostruvek-vyzdoba020520-khk.html

  2 Responses to “Dva monumenty, aneb v Hradci je na co koukat a”

  1. V budově nádraží jsem byl miliónkrát, v budově. kostela nikdy. Jsem prostě nevěřící pes. Snad mi Pánbůh odpustí 🙂

    • Tak to jednou zkus, oni tě tam rádi pustí a uvidíš! Je to v každém případě nová zkušenost a ty jsi odvážný a vnímavý chlapec.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

css.php
Tvorba webových stránek: Webklient