aneb kouzlo “obyčejných” lidí
V roce 2008 se v příloze polského deníku Gazeta Wyborcza Duźy Format objevil fotografický cyklus Průměrní Poláci.
A začalo to tak, že se na stránkách deníku se objevil inzerát, jenž zval k účasti na projektu všechny, kteří by se sami popsali tímto slovem. Do tří dnů se přihlásilo sto zájemců – mladých i starších, párů i rodin s dětmi, kteří vysvětlovali, proč jsou obyčejnými Poláky.
Vylosováno bylo 30 osob. Fotografování probíhalo v domácím prostředí a ukazovalo jen to, co přihlášení “průměrní” chtěli ze své průměrnosti odhalit. O průměrnosti se ovšem dá pochybovat, vždyť už sám akt přihlášení vykazuje u vzorku jistý stupeň exhibicionismu. Ostatně, jak se cítíte vy sami? A pozor … slovo obyčejný neznamená nudný.. o významu toho slova by se dalo dlouze polemizovat..
Po úspěchu akce projekt pokračuje v dalších zemích, v roce 2010 proběhl s názvem Průměrní Rusové v Moskvě. Tam se také letos v létě uskuteční společná výstava obou projektů. Ukáže, jak moc jsou si obě společnosti podobné, ale také čím se liší.
Letos máme šanci zhodnotit svou průměrnost my Češi. Zamyslete se a zhodnoťte své ambice být objektem či stát se prototypem české průměrnosti. Máte-li na to, jste zváni: ozvěte se na teefon 776 443 381 nebo na e-mail zorkaproject@seznam.cz.