– kdo by ho neměl rád?�
Zcela náhodně se mi dostala do ruky jeho kniha Eseje o typografii. Zalistovala jsem a nevrátila. Dnes jsem ji dočetla a doprohlédla, a mohu říci – ve vší své neokázalosti samozřejmosti a jisté obyčejnosti – je to kniha podivuhodná. Mám tak málo času a ani by mě nenapadlo se ještě prokousávat knihou o typografii nevíc esejemi, kde troufám si tvrdit autor předpokládá, že v typografii mám na čem stavět. Ne! O typografii nevím nic, jen znám pár jmen a k písmu mám nekomplikovaný vztah milovníka krásna a knih. Písmena umožňují mi číst a nad jejich účelovou běžností jsem nikdy nijak zvlášť nepřemýšlela.
Autor (*1966) František Štorm je typograf, designer a grafik a jeho knihu esejů prokládanou komentovanými ukázkami písma a svých dřevorytů budu číst ještě jednou a pomaleji. Tak se mi zamlouvá. Přestože o písmu, je tam vše, protože všechno souvisí se vším a autor nemá klapky na očích a necítí se být vyslancem, posvátným prostředníkem ani ničím jiným výjímečným … nementoruje, nevychvaluje, kniha je vedena zlatou střední, a tak se autor cítí ve světě. Stojí na svém místě.
FŠ má dar velmi výstižně popsat své myšlenky a v knize není žádná vata. Kniha je poetická, přesto racionální. Řekne vám o typografii velmi civilně mnoho faktů s ohledem na historii písma, jeho vývoj, o jeho autorech, přiblíží jemnosti tvorby ve vztahu k minulosti a ke světu ve kterém žijeme a podivíte se, jaké je to řemeslo. Autorovy názory jsou bezprostřední a je si jist sám sebou a svými zkušenostmi. A nebojí se ničeho a zdá se být nezištným. A jak jsem řekla, není to jen o typografii, ale o některých jevech nahlédaných volně skrz ni, obecně.
Jeho sloh je ale skvělý! Nejvíce však mne potěšila neokázalost stylu a vyjádření, přesto bohatost výrazu a ve svém výsledku krása knihy. Jak jejího designu, tak i myšlenkového obsahu. Ten chlap, o kterém v knize kolega Josef Kroutvor (má v knize krásný linoryt houbaře!) řekl, že jeho největším nedostatkem je to, že je příliš šikovný, se svým poctivým vztahem k řemeslu prostě nemohl do světa vypustit nějaký nedodělek – jak formy tak i obsahu! Ale dost chvály, nebuďme též okázalými.
Nějakou ukázku, žáno, snad pikantnost … znáte Grafičanku? Autor se svými sympatizanty založil Pornografičanku a vyjímám ne z knih, ale z jeho webu, uvádějícím též ukázky tohoto druhu jeho tvorby ( k níže uvedené proklamaci se z tohoto místa hrdě hlásím, zuzi)
Imperativ tzv. dobrého vkusu a kvalitní kultury přestává vyhovovat stále mlsnějším fajnšmekrům. Uznávaní teoretici po nás požadují, abychom byli neteční k pokleslým jevům, přestože ony jediné si ještě ubránily ten zbytek upřímnosti, který vysoké kultuře chybí.
Je tu vonička kramářských písní mimoděk zpatlaná na počítači nějakým unaveným grafikem. Pár laciných, nenáročných, kýčovitých melodií, snůška poťouchlých textů, zcela bez užitku, ale o to opojnější. Vulgárním nevkusem proti etablovanému undergroundu! To je Airbrusher.
František Štorm / kniha Eseje o typografii byla v roce 2009 jednou ze tří knih nominovaných na českou literární cenu Magnesia Litera v kategorii publicistika.
Fotografie z http://opentype.info/blog/2008/11/15/interview-with-frantisek-storm/
Tak já ho ráda nemám.
Děkuji za ohlas. Bylo by opravdu divné, kdyby ho měl každý rád.
Franto,
Uz vis jak to chodi az umreme? Az prejdem na druhou stranu? Nemyslim si ze, genius jako Franta Storm byl byl takovym zlym okultistou ,jako byl negenius Himmler. Vis uz ze i geniove at uz s pohrbem, ci bez pohrbu vchazeji, ze tam jsou duse a jen duse, mily priteli zadna moc, nebo slava. Proc se podavat mocinazoru pofidernich filosofu. Vzdyt je to tak jednoduche, jako Pravda sama. Vzdy jsi byl dobrym clovekem a tim i zustanes.
tobe Franto dluzim diky, za tu cestu i kdyz okultni, jsem nakonec dosel k poznani a Pravde
Mira
Díky za koment, možná se ozve i adresát…?