Úno 102009
 

dnes netradičně

jak si vybírat knihy, aneb Krásné knihy pro děti z nakl.Meander a Baobab aj.
(inspirace pro besedu se žáky 2. třídy obecné školy)

No, jak jsem už říkala, tahle věc mě pohltila v minulých dnech tak, že jsem nic podstatnějšího nevykonávala. Tak by myslím byla škoda, kdych se nepochlubila. Věřím, že i starší ročníky naleznou zde nějaké poučení. Takové dějiny malby ve zkratce, jaké zde v textu prezentuji, jsou myslím opravdu unikátní projektem. Ale to není všechno, ještě mám vyhotovené krásné tipovací listiny, kde cca 30 knih je prezentováno svou barevnou obálkou….

Dobrý den,

vítám vás mezi knihami a hned vám také prozradím co mám dnes pro vás připraveno. Budeme si povídat o krásných knihách, spolu si je prohlížet a později si je prohlédnete i sami, beze mne.
Knihy, které vidíte před sebou – POZOR! zatím neotvírejte, dívejte se jen očima (posuněk) – vás ale možná na první pohled nezaujmou tak, jak by si zasloužily. Jsou totiž něčím neobvyklé a zatím se na ně neumíme podívat – moc jim nerozumíme. Ale uděláme dnes spolu jeden velký pokus a snad se nám podaří něco v tom udělat a budete odcházet a říkat si: Hmmmm, na těch moderních knihách něco opravdu je a začínají se mi vážně líbit!
Ano, knihy, které před sebou vidíte jsou trochu jiné, než ty, které již známe … většinou z televizní obrazovky z Večerníčků – o Krtečkovi, Rumcajsi a Mance, O Křemílkovi a další (ukázka) nebo jsme se s nimi setkali v kreslených filmech v televizi- v kině. (ukázka Disney, Mája). Dobře je známe, a jdeme-li vypůjčit do knihovny knihu, sáhneme obyčejně právě po těch starých povědomých a osvědčených – líbí se nám opravdu na první pohled, a upoutají naše oči právě tím, co jsme už někde někdy viděli … ale co na to říkají knihy ostatní …co myslíte, není to škoda, neudělat si i ně chvíli čas? Zkusíme dát šanci i jim, aby si je vůbec někdo vypůjčil a objevil jejich kouzlo … nevšední skryté kouzlo!
Jen si představte… všude kolem sebe vidíte na regálech desítky a stovky knih a některé tady stojí, leží a odpočívají a nikdo si je nepůjčí. Čekají na svého čtenáře a mnohdy marně! Co říkáte, napravíme to? Zkusíme to! Nebudeme dnes nikam spěchat a uděláme si na ty krásné knihy čas! Jdeme na to.
Mám zde dvě knihy. Knihu pro dospělé a knihu dětskou. Čím se na první pohled liší? …….děti …
Kniha pro děti je pestrá, barevná jako papoušek. Obrázková, cizím slovem říkáme ilustrovaná. Má vás prostě k sobě přitáhnout, jak pestrý květ včelu. Proto je tak důležitá a málo platné, přitažlivá ilustrace udělá krásnou knihu! A když je k tomu kniha ještě krásně napsaná, máme vyhráno. Držíme v ruce skutečnou krásnou knihu. A to jsou právě ty, které zde vidíte. Vybrala jsem je převážně ze dvou nakladatelství (víte co je nakladatelství? nakladatelství je společnost lidí, kteří se starají o to, aby se od autora a malíře přes tiskárnu a obchod dostala kniha až k vám).
BAOBAB (to je obrovský strom, který u nás ale neroste a opylují ho ne včeli a motýli, ale považte netopýři – to je velmi podivné a navýsost tajemné!) a MEANDER (to slovo značí zákrut – zatáčku řeky, přirozené místo kde řeka není rovná, kde se její tok zpomaluje a nabízí třeba spoustu úkrytů živočichům … MEADER to je místo, kde si můžeme sednout, odpočinout, najít klid – a třeba právě ke čtení).
To je tedy baobab a meander a jak se tak dívám, můžeme se opravdu spolehnout, že všechny tyto knihy jsou opravdu krásné. Vybírali je pro nás jen zcela vážní milovníci krásných knih, zaměstnaní v těch nakladatelstvích…! A hned se také na nějakou knihu podíváme.
Říkali jsme si, před chvílí, co je pro dětskou knihu nejdůležitější, pamatujete si co?? Co vás ke knize přitáhne…
Ano jsou to ilustrace. A dívat se v knize na ilustrace je stejné jako dívat se na obraz. A namalovat obraz je umění, od slova umět. Říkáme výtvarné umění. To je zase od slova vytvářet – dělat. A to výtvarné umění je tady s námi od pradávna. … věříte mi? Poslyšte nyní jeden malý příběh …

První lidé žili ještě v jeskyních a už zde nacházíme jejich kresby – říkáme jim jeskynní malby. A co naši předci malovali? Většinou to, co viděli venku. Zvířata. Nejčastěji se objevují bizoni, koně, medvědi, ale i nosorožci nebo lvi. Jsou to velká divoká zvířata,.. no a kromě toho  nám zde také ti huňatí lidé zanechali na stěnách jeskyní otisky rukou, svých rukou. Zde vidíte dva druhy vyobrazení. Zde otisk dlaně a zde obrys ruky. Otisk dlaně … jak je vytvořen? O co ten obrys? Dnes bychom přiložili ruku na papír a použili sprej nebo foukací fix, ale v pravěku si musel umělec pomoci jinak. Nabral do pusy barvu a místo spreje barvu prskal. A barvy se používaly většinou jen dvě . Černá, která byla vyráběná z popela, a červená, ta byla nejspíš z červené hlíny. No, dovedete si to představit?
A co bylo dál? Lidé se přestěhovali z jeskyní do domů a celé dlouhé, velmi dlouhé období malíři neustále malovali a učili se, zdokonalovali se. Nejdříve zdobili kostely a kaple, později malovali podobizny lidí, říkáme portréty, zajímavé krajiny a také co se kde důležitého stalo.
A teď vám prozradím tajemství, které si málokdo uvědomuje. Malíři malovali lépe nebo hůře, ale přesně podle skutečnosti a víte proč? No protože malování a kreslení byl jediný způsob, jediná možnost, jak zaznamenat všechno to co vidíme a uchovat to pro budoucí časy! A pak se tu najednou objevil velký vynález, který všechno postavil naruby a umělci se už nemuseli tak snažit, aby všechno vypadalo na obraze jako opravdické… Dovedete si představit, co to asi bylo – ten převratný vynález?
Vynález fotografie! Od té doby se malířům uvolnily ruce a začali si více vymýšlet a jejich obrazy jsou od toho času úplně jiné než dříve, a někdy dokonce ani nepoznáme co malíř vlastně namalovat a musíme si to domýšlet – nebo se ho zeptat! .

Ale ilustrátoři dětských knih se naštěstí ještě snaží, aby jejich ilustracím děti rozuměli. Ovšem obrázky jsou o mnoho pestřejší a zajímavější a modernější než v knihách našich babiček! (ukázat vzorek)
Doufám, že jste již dostatečně poučeni a můžeme tedy vzít do ruky první knížku a podívat se na její ilustrace.
Jak se ale dívat na obrazy? Umíme to? Učil nás to někdo? Stačí málo. Zastavit se na chvíli a nedat na první dojem, podívat se blíž. Pozorovat barvy a tvary a čekat, co to s vámi udělá, tady vevnitř. A můžete si také dávat otázky – třeba – co dělá ta postava nebo brouk na obrázku? Kam se dívá, kam míří a proč asi? Vidíte jí/mu do obličeje? Má šaty z lehké látky? A jak se to pozná? Je vítr, prší? Otázek může být bezpočet.
A pak tu jsou také barvy. Jsou barvy teplé a studené. Barvy teplé jsou spojené s tím co je zde nejteplejší ??? Co je to ? ( Slunce, oheň) a jaké jsou tedy teplé barvy, věděli byste??? Patří do nich žlutá, oranžová, červená.
Barvy studené spojujeme s pocitem chladu, vody a jsou namodralé, zelenomodré. Tohle rozdělení barev by však bylo příliš jednoduché, ale nám to zatím stačí.
A ještě něco! Také můžeme barvy posuzovat podle ročního období … tomu byste rozuměli, že. Vzpomínáte si, jak jsme při povídání o Josefu Ladovi hádali podle barev stromů, květin a dalších vyobrazených věcí, jaká jsou na pohlednici roční období???
A to samé uděláme nyní z knížkami…Každou z nich ale namaloval jiný moderní malíř a my se b
udeme snažit najít na obrázcích něco zajímavého, čím se odlišuje jeden malíř od druhého a jakou používá malířskou techniku.
A ještě jedno tajemství. Naučím vás velmi jednoduše jak se pozná kresba a malba. K malování používáme štětec a zanechaná stopa štětce na papíře je široká. Naopak na kreslení, kresbu – máme nástroj, který zanechává na papíře stopu jemnou, úzkou, říkáme čáru – to slovo znáte, že? Dovedli byste říci CO používá kreslíř na kreslení, čím kreslí kresbu?: tužka, pastelka, pero, propiska, fix… Význam slova kontura – obrys (setkali jsme se u Josefa Lady)
A nyní už beru do ruky některé z knih obou nakladatelství (a také jiných) a upozorňuji na zajímavosti krásných knih / kniha nese znamení toho kdo ji ilustroval – ilustrované předsádky, obálka, techniky kreslení, barvy, náměty, tvary, výtvarné techniky…)
Třeba Kočička z kávové pěny (vyšívání, podklad – tkanina … )
Šmalec abeceda (obrázky, kde se setkávají věci, které se nikdy nemohou potkat a proč??? … ty různorodé věci přece začínají stejným písmenem ABECEDA!)
Jak se učil vítr číst (kresba nebo malba)
Poklad starého brouka (malba, smutné podzimní barvy)
Kvik pluje na jih (linoryt, grafika, předsádky, zvláštní písmo… veselé barvy, roční období, jaká zvířata – porovnání s Broukem -barvy, technika)
Adam a koleno (inscenované – malířkou naaranžované jako jsou výklady – fotografie – vytvoření vlastního světa, dovedeme si docela dobře představit, že sledujeme záběry z filmové pohádky)
Vánoční knížka (typická malba, kromě tradičních vánočních motivů i moderní – auťák, silniční stroj – moderní styl, připomíná neumělou dětskou malbu, je to ale záměrné- umělecké, ne že by malířka neuměla malovat – zde vidíme autorskou knihu – jak jsem si říkali u Josefa Lady, který nejen kreslil, ale také si knihy psal – věděli byste jaké – kocour Mikeš třeba Bubáci a hastrmani, O chytré kmotře lišce apod… – navazuji další autorskou knihou knihami – František Skála
Cílek a Lída -forma komiksu naprosto zvláštní záležitost, nevídaná … Pan Skála si vytvořil v přírodě svůj vlastní svět (velmi pracné a vytváří dojem pravdivosti) a nafotil ho z perspektivy malých figurek. Také ilustroval další knihy (třeba pohádky Karla Šiktance) – zase i krásné předsádky s nafocenými semeny břízy.
Petr Nikl a jeho knížky – velmi umělecké a snad spíše pro dospělé … jejich kouzlo objevíme až budeme starší …
Laddugandy – další autorská knížka … kresby či malby, barvy působí smutně? Forma komiksu…podivné bytosti … zde vidíme názorně důsledek vynálezu fotografie – fantazie autorky bez hranic….

Samostatná práce

V další části rozdám každému dítěti dotazník" a ono oznámkuje všechny vystavené knihy (prohlédne si je) od 1 do 5, podle školní stupnice.. Zároveň vybere jedinou knihu, která se mu líbí nejvíc. Vyhodnocení bude na závěr.
Též je možno kombinovat s jinou formou – každé dítě si vybere jednu knihu a tu samostatně, za případné pomoci p. učitelky, "představí" ostatním – sdělí autory nebo možná lépe čím je zajímavá, co mě zaujalo apod …

Výtvarná práce – úkol do školy

Každé dítě dostane papír se shodnou básní nebo krátkým úryvkem z knihy a ve výtvarce namalují/nakreslí ilustraci. Dodají do knihovny a ve vestibulu na panelu a v okně udělám výstavku. Zveřejním vše.

Pomůcky: Knihy, na table reprodukce jeskynní malby zvířat zvířat a otisk ruky ( Kapitoly z dějin malířství, Slovárt 1995, str. 5), na papíře vyroben" otisk a obrys ruky, ukázky sakrálního umění, portrétu, krajiny a moderní malby několika druhů, ukázka fotografie.

 

 Posted by at 19.32

  7 Responses to “Jak si vybírat knihy…”

  1. zuzi,to je úžasné! Miluji knihy a moc fandím lidem, kteří je umí takhle krásně přiblížit dětem, protože kdo se naučí číst jako dítě, tomu to vydrží celý život.

  2. ateo.cz/video/book.wmv

  3. Báro, Psanče, děkuju. A aTeo též. Za inspiraci. Možná bychom mohli tu skeč nacvičit, ale musím si jí nechat přeložit. nerozumím té řeči 🙁

  4. Pochvalapro zuzi! Za dokonale připravenou přednášku- to fakt nemá chybu a mrzí mě, že tam neseděly i moje děti 😉 Knihy milujeme a už je moc nemáme kam dávat. Naštěstí tu máme výbornou knihovnu,takže jsme častými hosty.

    ateo: :-)) video=bezva!

  5. Ahoj Wlčice, už jasem doma… besedu jsem úplně okleštila, jak jsem napsala a bylo to jen k lepšímu, takové litanie děti unaví … že chidíte do knihovny je chválihodné a tak to má být! :)))

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

css.php
Tvorba webových stránek: Webklient