Čvn 132015

7. června 2015 – Velké Karlovice a spol.

Celý týden naše kroky provázejí úmorná vedra, a tak volíme výletové kompromisy.  Chceme ledacos projít, vidět, a pokud to půjde vyhnout se zároveň tomu slunečnímu ataku. Tak kombinujeme návštěvy kulturních památek s túrami po kopcích a horách.

V neděli jsme vyrazili autem z Rožnova přes mnohé kotáry do Velkých Karlovic za Podešvovými freskami,  a že se pak dál ukáže.  Minuli jsme židovský hřbitov (z mé strany škoda), zaparkovali v centru obce, minuli bez zájmu stánek s Cyrilovými frgály, mimochodem  těmi  nejlepšími a neprodleně navštívili íčko.

Hned poté jsme zamířili do nedaleko stojícího karlovského roubeného kostela Panny Marie Sněžné, který nám nabídl v rámci akce prohlídku a výklad zdarma. Avšak marně jsme hledali podešvovské motivy…  spletli jsme se, nebo nám snad byla dána falešná informace? Snad proto nás to krásné lidové baroko, jindy pro nás tak atraktivní, nenadchlo…

Miláček fotí interiér kostela a já se vracím do íčka, kde mi slečna vyhledá na internetu, že Podešvovy fresky se nacházejí v nedalekém Hutisku-Solanci.  Jdu zpět, fotím kostel zvenku , okukuji hřbitov ho obklopující a rozhodujeme se pokračovat po této turisticky atraktivní karlovské tepně dál…  Slečna z íčka nám vycházku  tímto směrem  –Kyčerka , Pluskovec doporučila, a my se chystáme pokračovat po žluté lesem dál až na Javorníček a pak zpět do Velkých Karlovic po zelené značce.

Jenže, dopadlo to jinak. Ploužíme se po žluté směr Pluskovec a míjíme nová valašská turistická centra. Po levé straně, na rovince, je postaveno několik sympatických napodobenin valašských roubenek za sebou i s oplocenými zahrádkami, určených k samostatnému ubytování rodin s dětmi. Zatím je zde všude volno a prázdno, ale letní sezóna ještě nevypukla. Vpravo nás vyvádí z letargie velký turistický komplex plný dřevěných Valachů s replikou dřevěného kostelíčka a dalšími ubytovacími chalupami. Tož, není to špatné, ale podobných zákoutí už jsme za tu krátkou dobu co zkoumáme Valachy viděli spousty.  Pokračujeme k lesu a stále míjíme penziony a krčmy a chalupy až jsme z toho celí tumpachoví a v lese klesáme na dřevěnou lavici v turistickém přístřešku poblíž odstaveného autíčka bez značek a svačíme.

Stačilo to. Prostým lesem se ploužit nahoru bez jakéhokoli vnějšího podnětu nebudeme. Jsme po včerejší Soláni rozčarováni a nevíme už coby. Vracíme se stejnou cestou zpět knašemu autíčku a šup přes Hutisko-Solanec  s „podešvovským“  kostelem zpět na Soláň. Tam si konečně spravujeme náladu, když  se trochu potouláme po hřebeni a vystoupíme na vrchol kopce.

Set083from_IMG_4214

Farní kostel ve Velkých Karlovicích byl postaven v roce 1754 na půdorysu kříže a má složitou konstrukci obvodových stěn. Celý obvod kostela je zalomen 24 úhly. Uprostřed křížové stavby je věžička s dvoustupňovou cibulovou báni a křížem. Kostel je zasvěcen sv. Panně Marií Sněžné.

Set093from_IMG_4217

Pohled na kostel ze hřbitova

Set083from_DSC04847

Interiér kostela z kruchty. – Podlaha byla původně dřevěná (fošny), potom z velkých kamenů, od roku 1948 nynější dlažba.

Set063from_DSC04841pan

Pohled od oltářiště na kruchtu s varhany

Set053from_DSC04838

Původní oltář byl v roce 1894 nahrazen nynějším (jak asi vypadal starý barokní, je vidno na stěně vedle bočního oltáře svatého Jana Nepomuckého)

Set033from_DSC04832pan

Jedno z ramen kříže půdorysu kostela. Interiéry kostela byly původně bez nátěru, jak stěny, tak lavice. Před rokem 1900 byl celý vymalován bílou olejovou barvou. V roce 1928 nátěr upraven tak, jak jej známe nyní.

Set023from_DSC04829

Barokní křtitelnice – spodek kamenný, víko ze dřeva

Set013from_DSC04826

V roce 1946 bylo instalováno elektrické osvětlení i do lustrů, které roku 1892 katolickému kostelu daroval bohatý Žid Salomon Reich (1817-1900), zakladatel dodnes fungující Karolíniny Huti v dnešní Karolince. Reich byl také ve své době zvolen starostou Velkých Karlovic.

Set013from_IMG_4193pan

Pohled na varhany na kruchtě

Set043from_IMG_4202

Z kruchty na boční oltář (lustry jsou stále ty původní darované Salomonem Reichem)

Set073from_IMG_4211

Varhaníkovo zátiší

Set113from_IMG_4223pan

Panorama kostela se hřbitovem

Set133from_IMG_4229

Zde odpočívají farní kuchařky beze jména…

Set153from_IMG_4235

Vycházka k lesu směrem na Kyčerku – Pluskovec. Přes plot fotím rekreační roubenky, které si můžete pronajmout na svou valašskou dovolenou

Set143from_IMG_4232

Turistickývalašský areál ve Velkých Karlovicích

Set093from_DSC04850pan

Panoráma areálu (jeho část s reminiscencí valašských řemesel)

Set163from_IMG_4238

Replika kostelíčku

Set193from_DSC04880

Oltář kostela sv. Josefa v Hutisku-Solanci

Set173from_DSC04874

Freska na vítězném oblouku – autor František Podešva. Dvě fresky v zákristii byly pro špatný stav „zrušeny“

Set183from_DSC04877

Nejstarší kulturní památkou obce je kostel sv. Josefa, jež je vyzdoben freskami akademického malíře Františka Podešvy žijícího na Soláni. Dřevěný kostel byl postaven v roce 1732 za přispění hraběte Ludvíka ze Žerotína a Františka Wagnera. Po požáru v roce 1748 byl postaven z peněz Jiřího Křenka ze Solance a za přispění místních obyvatel nový zděný kostel. Původní dřevěná věž byla ponechána a teprve roku 1840 byla nahrazena zděnou věží. Hlavní oltář je zasvěcen sv. Josefu

Set203from_DSC04883

Před kostelem – pohled na faru a do dáli

Set183from_IMG_4244

Hřbitov u katolického kostela. Zajímavá je smuteční obřadní síň se střechou ve tvaru valašského klobouku

Set193from_IMG_4249

Kostel sv. Josefa a fara v obci Hutisko-Solanec

Set133from_DSC04862

Návrat na Soláň

Set143from_DSC04865_panorama

Pohled z vrcholu kopce severním směrem

Set173from_IMG_4241

Vrcholový snímek ze Soláně

A tak to nakonec dobře dopadlo…

Po skvělém sobotním dni stráveném na Soláni a okolí jsme večer shodně konstatovali, že jsme si hned zkraje nasadili laťku hodně vysoko. A druhý den na naše slova došlo. Ne, že by ten dnešní  karlovský výlet byl propadákem, ale po skvělých sobotních valašských lahůdkách se nám nedělní nabídka zdála být chudou a posmutněli jsme.  A navíc na nás, natěšené na umělecký zážitek, padla hned zkraje chandra ze zklamání, že v karlovském kostele na nás nečekají Podešvovy fresky . Ale otevřený kostel  sv. Josefa v Hutisku-Solanci spolu s návratem na Soláň nám na závěrečnou udělal dobře.