Zář 032013

První den – příjezd a malá procházka

Před týdnem jsme s Milošem prožili tři krásné dny v Rychlebských horách. Na samotě u lesa, tak jak jsme si vysnili, ale tý samoty jsme užili pramálo, celé dny jsme prochodili přírodou, a že jsme viděli věci!

Setkali jsme se na nádraží v Zábřehu na Moravě. Já přijela do Zábřehu rychlíkem a cestou jsem si povídala se zajímavou noblesní sedmdesátiletou paní s puncem aristokratky, vracející se ze Čkyně, kde prožívala kdysi dávno své dětství na zámku.  Jela po 40 letech opět vlakem.

V Zábřehu, hned vedle perónu, mají pomník jakéhosi dobrodruha, který zdálky připomíná Jaroslava Haška. Hašek to však není, je to Jan Eskymo Welzl, který se zde narodil. Nevím, který z těch dvou pánů jest větším dobrodruhem… jsou oba z jednoho těsta.

Jan Eskymo Welzl – narozen: 15. 8. 1868 Zábřeh † 19. 9.1948 Dawson City, Kanada; spisovatel, cestovatel, vypravěč, lovec, dobrodruh, zlatokop, náčelník eskymáků a nejvyšší soudce v Nové Sibiři
 Socha na nádraží od Stanislava Lacha, sochaře ze Sv. Kopečka u Olomouce, je milá

V Zábřehu nakupujeme  v Kauflandu potraviny  na tři dny, nařizujeme si do navigace cíl naší cesty -Rokliny u Černé Vody, a poddáváme se jejímu diktátu. Rádi, jako vždy. Protože nás čeká velmi nečekaná romantická cesta s mnoha úskalími a podivnými trasami. To bychom s obyčejnou mapou nikdy nezažili… Vždy tomu tak je, ale v Rychlebkách ještě více.

Necháváme se překvapit, a když nás cestou něco zaujme, zastavíme a fotíme. Ale já jsem si zvykla fotit i za jízdy. Hlavně oblaka.

Ze Zábřehu nás navigace zavedla do Hanušovic, kde projíždíme kolem slavného pivovaru, kde vzniká Holba, ryzí pivo z hor.  A zde na křižovatce dochází k zásadní změně jízdy. Místo pohodlnou cestou údolím nás navigace vyváží úzkou stezkou do horského sedla. Divíme se, ale jedeme dál a kocháme se výhledy do krásné krajiny. Na místě, kde je rozhled na všechny strany, zastavujeme a kocháme se ještě víc. Pohled do dáli duši oblaží, možná i více než ryzí pivo značky Holba.

Už jsme téměř tam, na místě takřka magickém, a následující fotky jsou všechny odtamtud, jen se otáčíme a mačkáme spoušť

Ano, na takovém božím místě je kříž namístě

Pootáčíme se doleva

A znovu se vracím k hřebeni, jen mířím poněkud doprava

Pohled zpět na cestu odkud jsme přijeli

Jiný motiv; už potřetí cílím do otevřeného údolí a nemohu se toho pohledu nabažit, zlatá navigace…

Pokračujeme dál alejemi a míjíme malé podhorské vesničky. Ve všech nás upoutá jeden jev. Většina rozsáhlých lidských sídel, starých, dožívajících omšelých sudetských domů nechaných napospas času, je hromadně obydlena cikánskou komunitou. Žijí venku, není nesnadné tohle tvrzení odvodit. A nepřekvapuje nás ani množství mimin, známe to od nás.

Malebná osada Habartice

A všude cestou míjíme kostely, kapličky a boží muka; a v průběhu naší mise spatříme ty nejkrásnější „boží stavby“ v přírodě. Někdy k nim zajdeme cíleně, jindy se vynoří za ohybem cesty nečekaně.

Také hezké a klidné místo, přestože u silnice. Postřelmov – kaple sv. Prokopa (tzv. Procházkova kaple), původně zasvěcená Panně Marii. Byla postavena v roce 1696 při cestě z Postřelmova do Chromče. Zastavujeme a obcházíme, více fotek najdete na rajčeti, link úplně dole v textu

Už jsme v Branné, která nás zdáli poutá monumentální stavbou kostela, bílého jak sníh. Proto nám také na fotce nevyšel. Zanikly jeho detaily.

Lázně Lipová…. jak zvláštní místo… Dobu, dobu projíždíme tímto městečkem, které má snad jen jednu ulici, tu průjezdovou cestu po které jedeme, obklopenou domy. Cesta se vine a vine a lázeňské atributy nikde. O kolonádu nezavadíš a ani bujarý lázeňský život zde netepe. Chcíp tu pes! Jen v jednom místě vidím jakousi dřevěnou budovu s puncem tančírny v poločase rozpadu…. A pak už jen Vápenná a Žulová, kterou bychom moc rádi poznali podrobněji včetně unikátního kostela a Boží hory s křížovou cestou a kaplí… a po Žulové Černá voda a osada Rokliny… Máme štěstí, potkáváme majitelku „naší“ chatky a tak jsme po malé chvíli na louce s chatou obklopené ze všech stran lesy a stromy, kde budeme v osamění necelé tři dny přebývat. Jak utěšené místo, přesně tak jsme si ho podle fotek představovali…

Větrné elektrárny – Ostružná. Velmi malebné seskupení šesti větrníků, po třech na každé straně silnice. To musíme nafotit! A máme štěstí, jeden sloup oživují dva natěrači.

Pohled od větrníků do kraje

vápenka na Pomezi

Další pozoruhodnost… jedeme a zcela nečekaně se vynořila na horizontu bizarní a nepatřičná zelenobílá futuristická stavba. Z tohoto pohledu nás vůbec nic nenapadá, blíže zjišťujeme, že se jedná o průmyslový objekt. Ano, je to drtič mikromletéhovápence Na Pomezí. Tato moderní provozovna patří závodu Teramo Vápenná, ale to jsem zjistila až doma. Velmi působivé při pohledu „zezdola“. Foceno za jízdy, a tak jsem nevystihla zrovna nejlepší pohled na ten jesenický „výsadek UFO“

Zabydlujeme se a vyrážíme na malou procházku po okolí. Vracíme se za šera, a už na nic nečekáme. Umejt a spát. Ráno nás čeká docela velká túra a předem mohu prozradit, že velmi krásnými místy Rychlebských hor.

Naše útočiště na samotě u lesa

Takových malých „kapliček“ stejného typu je v Rychlebkách podél cest plno. Jsou vesměs opraveny. Sudety se zvedly z popela, alespoń v tomto směru, v paměti kraje.

Zítra to ale nezvládnu, druhý den v Rychlebkách – je to náročné, upravit fotky a dohledat informace… snad něco menšího, třeba návštěvu kina (Kick-Ass 2: Na plný koule nebo snad Nakopat prdel?) či nedělní výstup na věž zámku ve Slatiňanech (nově otevřeno). Omlouvám se fanouškům, že málo dokumentuji svůj život a nemám dodělánu Barcelonu ani Rakousko, jde na mě podzimní únava a mám velkou potřebu spánku. A také je plno práce na zahradě. Ale já to v zimě dorazím.

Link na rajče a první den v Rychlebkách