Zář 212013

den druhý, první zastavení

Druhý den v Rychlebkách byl vskutku mimořádný. S ohledem na náš třídenní pobyt v tomto koutu sudetské přírody jsme již doma vybrali velmi atraktivní trasu. To jsme ovšem netušili, že skutečnost daleko předčí naše očekávání! Až na jedno zklamání – Račím údolím vede podél Račího potoka vyasfaltovaná stezka. Ale i za tu jsem na sklonku dne, při návratu, s úctou poděkovala, to když jsem na kamenité lesní cestě chvíli předtím sotva pletla nohama a měla toho za celý den plný kecky… to se pak směle vykračovalo po asfaltu!

raci udoli 2

Javorník, Račí údolí, tančírna… takto začínal náš první výlet… mapu si můžete zvětšit

Velmi jsem se těšila na starý sešlý objekt secesní tančírny, který již mnoho let chátrá u vstupu do Račího údolí.  Před válkou zde bývalo vyhlášené výletní místo obyvatel nedalekého Javorníku a širokého okolí.  O sobotách se konaly zábavy, o nedělích čaje s hudbou. Okolí malebného místa zkrášloval parčík se skalkami, rododendrony, okrasnými dřevinami a stylovým venkovním posezením.

Račí údolí byl náš výchozí bod cesty.

Račí údolí začíná, tančírna je nedaleko…

Je ráno a němečtí kovboji vyrážejí z ranče na výlet. Jsou rozjařeni krásným dnem, nadšeni svým mužným zjevem a vesele mávají kolemjdoucím německy mluvícím turistkám svými klobouky.

tancirna lipova

Cestou na Rychleby jsem z auta vidělav Lipové- lázních objekt, který mi připomínal „naprohlíženou“ tančírnu z Račího údolí. Ano, jak jsem se později dočetla, tančírna to je! Ne tak hezká a noblesní, zde připomíná spíše chaloupku.

obec-lipova-lazne_max7740

Ještě jednou tančírna v Lipové – lázních… (obě fotky jsou převzaty z internetu), pro srovnání.

Z parkoviště, kde necháváme auto, vykonáme velký okružní výlet a večer se sem, pokud vše půjde podle plánu, opět vrátíme. A tak se také stalo. Nyní jsme však na začátku a jen velmi malý kousek od legendární tančírny… jaká asi bude? A podařilo se ji opravit?

Tančírna v Račím údolí – Georgshalle! Jedna z nejkrásnějších, ale bohužel také nejvíce zdevastovaných staveb v okolí Javorníku se ale už opravuje!!!

Dřevěná stavba v secesním stylu působí tak lehce jak jen to jde. Snad se podaří obnovit i vymlácené vitráže.

Zdevastovaný vchod. Naštěstí je toto místo mimo civilizaci a současně tak trochu hlídané, není zde úplná samota. I když zdevastováno, přece přežilo!

Hlavní sál tančírny, obehnaný zvenčí ze všech stran verandou.

A ještě předznamenám zítřek, kdy trasu celou dokončím.  Z tančírny po zelené nabrat výšku a úplně nahoře na skále vidíte Čertovy kazatelny. To nejsme my, ale turisté, s kterými jsme navázali verbální kontakt. Pán má také velmi rád hřbitovy, a bylo nám ctí se s takovým spřízněncem potkat!

Výhled z Čertovy kazatelny je do zeleně lesů a modře oblohy. Trochu nuda, ale i jednoduchost a střídmost potěší. Něco jako funkcionalismus v architektuře. My máme než les raději kulturní krajinu; pole, louky, aleje, remízky, boží muka, kaple…

Už zase o kus dál. Ani jsme neměli sem namířeno, protože se tímto „úkrokem“ vracíme vlastně zpět směrem k Javorníku, ale pramen s grotou a kaplí sv. Antonička, …. kdo by odolal té zacházce… jen ta dřevěná socha se mi tentokrát nějak nezdá, kazí mi panorama, ale odnášet ji kvůli tomu nebudu..

Více o Tančírně zde   .. a zítra dokončím celou okružní trasu nejkrásnějšími místy Rychlebských hor

Posted by at 19.49

7 Responses to “Rychlebky 2013 – Tančírna v Račím údolí”

1. Ahoj Zuzi:-))

V Rychlebkách jsem strávil v létě 1984 14 dní na prázdninách s Brontosaurem. První týden jsme uklízeli les nad Vápennou . Základnu jsme měli na Veverkově chatě, koupali v lomu Brankopy na Žulovém vrchu. Pak následoval přesun do Javorníka a noc na Rychlebech. Po hřebenu Rychlebek jsme během týdne došli do Branné no a pak zpět na základnu. Nádhera :-))!!! Inu „mladost – radost“.

I to je důvod, proč mě naprosto dostává Tvé skvělé zpravodajství právě z tohoto nádherného kouta.

Tak dík moc. Těším se na pokračování.

lada :-))

2. zajímavý odkaz : abandoned places

3. Doufám, že jste do té tančírny bujaře vtančili.

• „Vtančit“ se dá jen jednou za život, pak už je to jen pouhý bezduchý plagiát. Víme své.

• Ahoj tak Ti turisté jsme myje to náhoda že jsem na obrázek narazil jeseníky i rychlebské hory mám moc rád. Pokud to bude autorka číst at napíše na jarekvecerka@seznam.cz.

• Také AHOJ! To je fakt náhoda a jsem za ni ráda! Zapomněli jsme si totiž mimo jiné zapsat jak se jmenuje to místo s ostrůvkem, kde je krásný hřbitov, jak jste nám ho doporučil :)…