Zář 162015

příroda a město

17. květen 2015, krásné počasí a volné nedělní odpoledne… vzpomínám si na ten den. Nad trasou výletu jsem dlouho nepřemýšlela, zvolila jsem nedaleké Hlinsko a jeho okolí. Dvakrát jsem tuto oblast navštívila a dokonce jsem se nechala provést lomem Matula. Dnes se mu ale vyhneme, i když kdybychom chtěli…. budeme se pohybovat jen „pár kroků“ od něho.

Hlinsko

Parkujeme v Hlinsku na nádraží a po modré značce opouštíme město směrem k lesu kde se nachází Lom Matula. Městskou periferií skrývající klenot architektury – Matulův dům míříme kolem zahrádkářské kolonie k lomovým rybníkům a dále krajem lesa do rekreační osady Horní Babákov. Babákov si projdeme a vracíme se na lesní silnicivedoucí do Srní. Dáváme si pozor a hned jak narazíme na červenou turistickou značku, zabočíme doleva.  V lese jsme ze značky sešli a do Hlinska jsme došli improvizovaně neznačenými cestami a nakonec silnicí. Zlákala jsem miláčka na hřbitov, a tak toto matulovské putování završíme i snímkem jejich rodinné hrobky. Již jsem o Matulově vile psala, také o náhrobku jejich rodiny, ale fotky se při přenosu dat z blokuje.cz vypařily.

Fotky půjdou za sebou postupně tak, jak jsme šli i my.

Set053from_IMG_3518

Matulova vila. Na trámech nad vchodem stojí psáno: Dům tento v boží ochranu svěřujeme – u Matulů ho jmenujeme / hodinu na slunci za celý den – hodinu pro sebe nespoután svoboden
Vilu projektoval architekt Ladislav Skřivánek pro Jiřího Matulu, majitele místních žulových lomů. Na okraji Hlinska, v blízkosti vlakového nádraží, tak v letech 1924-1925 vzniklo unikátní architektonické dílo zdobené po celé ploše sgrafity a žulovými prvky. Vila je v soukromém vlastnictví.

Set073from_IMG_3524

Matulova vila z opačné strany

Set063from_IMG_3521

Vila působí trochu opuštěně, nicméně obydlena a opečovávána jistým způsobem je. Netuším, zda byla před cca 5 lety prodána a není-li zde na bytě pouze její dočasný správce.

Set053from_DSC03777pan

Jeden z lomových rybníků

Set083from_DSC03786pan2

Další lomový rybník

Set103from_DSC03792pan

A ještě jeden..

Set133from_DSC03801pan

Tento je malebně zarostlý a co se týká předchozích fotografií, je pravděpodobné, že některý z rybníčků byl zmáčknut třeba dvakrát… ale jsou to fotky pro krásu, tak to neřeším..

Set203from_DSC03822pan

Krajina u Babákova, chalupy jsme vynechali

Set233from_DSC03831

Odbočka na Srní a včelín

Set283from_DSC03846pan

Bezejmenný lom v lese vpravo u cesty

Set093from_IMG_3530pan

Cesta prosluněným lesem

Set243from_DSC03834pan

Stejné místo – panorama

Set273from_DSC03843

Jdeme dál…ještě jsme nezabočili

Set303from_DSC03852pan

Tato fotka a následující mapují půvabné kouty krajiny v těsném okolí Hlinska. Ocitli jsme se tu neplánovaně, protože jsme nedávali pozor a sešli z turistické stezky. Ale nějaká polňačka tu vede a tak houby zle. Ostatně… je tu opravdu krásně..

Set333from_DSC03861

Set343from_DSC03864

Set113from_IMG_3536

Jsme na silnici a míříme zpět k vlakovému nádraží. Míjíme odbočku k Lomu Matula

Set163from_IMG_3551

Hrobka rodiny Matulovy na místním hřbitově

Set143from_IMG_3545

Kříž kamenný připomínající smírčí zdobí hrob zapomenutého básníka Stanislava Zedníčka. Možná znáte jeho jméno v souvislosti s Vladimírem Holanem. Pod názvem Směju se a sténám vydalo nakladatelství Pulchr v roce 2013 jejich vzájemnou korespondenci. Vladimír Holan si se Stanislavem Zedníčkem v letech 1940 až 1977 vyměnili skoro 250 listů.

Set193from_IMG_3560

Hrob rodiny Adámkovy, jejichž tři muži zanechali výraznou stopu v regionální historii. Karel Adámek (1840 Hlinsko – 1918 tamtéž) byl český spisovatel, národopisec a mladočeský politik. Byl otcem Karla Václava Adámka (spisovatel, kulturní historik a muzejník) a zároveň bratrem Bohumila Adámka (básník, (dramatik a sběratel lidových tradic).

One Response to “Kolem Hlinska a hlinecký hřbitov”