Zář 202014
 

romantická projížďka důlní mašinkou

Vracíme se na Hřebečsko! Tentokrát máme v plánu projet se Mladějovskou průmyslovou dráhou. Na Hřebečsku jsme už potřetí a troufáme si stále víc, ovšem jen v rámci místních stezek a vybraných lokalit kde nenacházíme varovné cedule: Vstup zakázán, poddolováno. Tentokrát jsme tady s naší milou Emmou a jak jsem již řekla, chceme se svézt malým vláčkem a prožít si den v bývalém prostoru „šamotky“.

Od roku 1669 patřily pozemky v tomto kraji Lichtensteinům, kteří zde v roce 1862 zahájili těžbu nepříliš kvalitního uhlí a později i lupku – jílu vhodného k výrobě žáruvzdorných materiálů.

S rozvojem těžby kvalitního černého uhlí na Ostravsku upadal význam nekvalitního uhlí hřebečského a do popředí se dostala především těžba keramických jílů. O rozvoj těžby se zasadil především ratibořický důlní ředitel Gerhard Mauve. Ten si pronajal a později odkoupil doly v mladějovské, novoveské i hřebečské oblasti a v roce 1904 rozvinul těžbu jílů na dole Václav – Theodor na Hřebči. Severní hřebečský důl byl nazván jeho jménem – Gerhard. V roce 1912 se Mauveho podnik spojil s doly knížete Lichtensteina a vznikla firma s názvem Knížecí Lichtensteinské uhelné a hlinné závody. Jejich ředitelem se stal syn Gerharda Mauveho – Eberhard. Nastal prudký rozvoj dobývání a v roce 1945 již bylo na Hřebči v provozu 104 pecí na vypalování šamotu.

Šamotka přežila jednu změnu režimu, ale po sametovce byla v souvislosti s odbytovými problémy šamotu v roce 1991 ukončena těžba a ke dni 31.12.1991 byl provoz Mladějov uzavřen.

Nápad spojit doly na Hřebči a doly nad Mladějovem úzkorozchodnou dráhou vznikl během 1. světové války. Její projekt byl schválen Moravským místodržitelstvím v Brně dne 2.5.1918 a krátce poté ji začali stavět váleční zajatci. Stavba započala směrem od Hřebče a provoz na části trati byl zahájen již v roce 1919. První vlaky s uhlím a lupkem dorazily do Mladějova v roce 1920.

Dráha mladějovské železnice začíná v areálu bývalého závodu v Mladějově a po tříkilometrovém stoupání do nynější stanice Veksl pokračuje podél zrušených lupkových dolů v lesnatém úbočí Hřebečského hřbetu. Na šestém kilometru trať prochází výhybnou u bývalého dolu Hugo Karel a pokračuje až do důlního areálu Hřebeč k ústí štoly Jihlavská. Celá trať měří 10,5 km.

Jenže… zbývá zprovoznit ještě poslední úsek cesty z Nové Vsi u Kunčiny do Hřebče… podaří se sehnat potřebné finance?? Z včerejší zprávy na portálu Mladějovské železnice již víme, že ANO!! Máme radost. Ale větší mají určitě nadšenci, kteří mladějovskou dráhu provozují. V areálu je vidět, že nejsou příliš bohatí, a vše je tak nějak víceméně amatérské. Ale díkybohu že ještě tací lidé v dnešní době, kdy se vše poměřuje penězi a tržním hospodářstvím, existují. Je tu milo a příjemně.

DSC00056

Tuto krásnou železnični stanici zafinancovala EU. Jsme tu brzy a první, abychom se vešli. Lístky totiž nejdou zarezervovat ani zakoupit online. Nic jsme nenechali náhodě a vstali už v šest hodin ráno. A udělali jsme dobře. Za chvíli byl vláček plný a na mnohé zájemce se v téhle jízdě nedostalo a museli si počkat, až se vrátíme

IMG_2746_7_8_tonemapped

Okukujeme lokomotivu a vyprávíme panu mašinfírovi, jak jsme se celý týden těšili na dnešní svezení… a co myslíte?? Pan mašinfíra říkal, že on taky!

IMG_2755

Můžeme si vyfotit jeho kabinu. Tak fotíme ta stará nostalgická zákoutí. Pro nás. Pro pana mašinfíru je to ryze funkční  pracovní prostor

IMG_2754

Velín

IMG_2753

A hele, mašinka byla vyrobena v Emmiččině domovině, a dokonce 60 km od jejího bydliště..

IMG_2758

Povídáme, povídáme a ouha! Pan mašinfíra přetopil kotel a musí rychle upustit páru. Už raději jdeme zaujmout místa ve vláčku, abychom seděli „u okýnka“

IMG_2761

Ano, ano už se to richtuje, posunovač s červeným praporkem v akci..

IMG_2763

Fotka na památku a za chvíli budeme frčet, ještě připojit lokomotivu..

IMG_2772

Už se to chystá… jak vidíte, mnozí musí počkat, už se nevešli..

IMG_2773

Už pádí….

IMG_2774

Už nás míjí…

IMG_2778

Hotovo, můžeme vyrazit!

IMG_2785

Už si to hasíme poli, loukami a lesy do první zastávky zvané Veksl. Nálada je výborná, vše probíhá podle plánu..

IMG_2790

V dáli pozorujeme věže šamotky a za chvíli se zanoříme do lesa

DSC00065

Mazání na zastávce Veksl

DSC00069

Zastávka Větrná. Předcházel Veksl, Nová Ves u K. – zast.. Všude stavíme a předvádí se mazání lokomotivy, doplňování vody a na prozatímní konečné – Nové Vsi u Kunčiny se koná komentovaná prohlídka portálu bývalého místního dolu Hugo Karel. Mezitím se lokomotiva otočí, znovu připojí a jedeme nazpět. Dvě hodinky čisté radosti..

DSC00068

Je tu krásně, a na fotce můžete pozorovat, že lokomotiva byla skutečně připojena ke konci vlaku. Uzavřený vagón je nyní na prvním místě za mašinkou… nasedat a frčíme zpět do šamotky…

DSC00060

Byla nám cestou dvakrát kontrolována a proštípnuta jízdenka, vypadala jako za starých časů, vzpomínáte? Máme je schované.

DSC00073

V areálu šamotky nás ještě čeká prohlídka dalších technických záležitostí. Nejen vlaky, ale také nákladní auta, rypadla a další těžké stroje. Reznou tady, ale fanoušci staré a překonané techniky jsou nadšeni..

DSC00055

Přiznáváme, že nás ty staré auťáky a mašiny moc nezajímaly. Sedli jsme si na lavičku a nasvačili se. Ke svačině byl tradičně frgál s hruškovými povidly a voda z kohoutku

IMG_2769_70_71_tonemapped

Pěkné monstrum!

DSC00079

Další partička vyráží za dobrodružstvím! A my, co už to máme za sebou, jim máváme

IMG_2795

Šťastnou cestu!

DSC00088_89_90_tonemapped_pan2

Cestou zpět se zastavujeme na vyhlídce nad hřebečským tunelem… o víkendu má zdejší vyhlášená hospůdka zavřeno. To by se mělo trestat!  … Tuto panoramatickou fotku si můžete zvětšit

Odkaz na portál Mladějovského průmyslového muzea a Mladějovské průmyslové železnice. Najdete tam vše co vás zajímá, ale není nad to do Mladějova vyrazit! Svačinu balit nemusíte, v areálu je malý bufet U tří borovic. Ale žádný luxus nečekejte. Párek v rohlíku a kafe tu však mají. Nám se tu líbí právě pro tu nestrojenou atmosféru. Kouzlo nedokonalosti.

 

  2 Responses to “Hřebečské důlní stezky podruhé – Mladějovský vláček”

  1. Emmička je hezká!
    A mašinka taky, mašinky, to je moje.

  2. Děkuju, Emmička je potěšení, a jízda vláčkem bonus! haha.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

css.php
Web vyrobili ve Webklient.cz