Gustav Klimt (1862–1918) a Emilie Flöge (1874-1952) – jeho životní múza
Gustav Klimt trávil pravidelně letní měsíce v letech 1900 – 1916 u jezera Attersee se svými přáteli, zejména módní návrhářkou Emilie Flöge, svou životní láskou. Nikdy se nevzali a spekuluje se, zda jejich vztah byl platonický či nikoli ( o jeho vztahu k ženám se však vyprávějí legendy). Jeho okouzlení a inspirace tyrkysově modrou opalizující barvou hladiny jezera, okolními lesy a zahradami byla tak významná, že většina jeho krajinářských děl vznikla právě na Attersee.
Dva obrazy – „vlajkové lodi“ jeho pobytu zde, výřez spodní malby použit na symbolickou koláž Centra Klimt
jeden z četných pohledů z jezera směrem k pevnině – průvodce nás upozornil, že jeho pohledy nejsou v některých případech autentické, objekty si přiblížil (uzpůsobil) ku „svému obrazu“
Jeden z Klimtových obrazů ovocných stromů. Některé znázorňují pouze změť větví listů a drobného ovoce. Byla jsem jimi v tu chvíli fascinována a změnily můj pohled na ovocné stromy k „lepšímu“. Krásné obrazy. V Solné komoře nechávají staré stromy vyrůst a dožít, častokrát jsem si všimla, že trávník je oživen starými křivolakými ovocnými stromy bez většího užitku a pravděpodobně ten hezký pohled neohrozí ani starost s opadaným ovocem…
chybějící fotografie naleznete na rajčeti: https://zuzizuzi.rajce.idnes.cz/Solna_komora_2012_podzim%2C_jezero_Attersee%2C_Gustav_Klimt_centrum/

Klimt kukátko
další symbol Gustav Klimt Zentrum – kukátko, kterým si umělec hledal motivy. Jeho obrazy z Attersee mají proto všechny stejný formát – čtverec kukátka.
Dostali jsme všichni dárkem Klimtovo kukátko, jiné bylo pro dospělé, jiné a trochu kýčovité pro děti. Symbolem jest kukátko a současně i samotný geometrický tvar čtverce. Tento grafický motiv se opakoval na tabulích tématické cesty kolem jezera.
Hra s formátem kukátka a Klimtovými obrazy v propagační příručce, vlevo trasa tématické cesty
Ale vraťme se proteď zpět do Centra a ke Gustavovi a Emilii
Gustav a jeho jezerní víla, kterou obdivoval a miloval. Na mnoha fotografiích, kde není společnost, jen oni dva, většinou na zahradě, na mole, v loďce, jsou oba oblečeni do uvolněných říz. – Klimt byl malého vzrůstu, možná kolem metru sedmdesáti, rozhodně menší než Emilie Flöge, a byl korpulentní… měl rád sport, dobře šermoval a zápasil v ringu. Na venkově v Attersee plaval; byl velmi dobrý plavec, což v jeho době nebylo obvyklé. Miloval hudbu, jeho oblíbeným skladatelem byl především Gustav Mahler (znali se), jeho díla byla v porovnání s díly jeho současníků nesmírně drahá. Cena osm až deset tisíc korun ze jeden obraz prodaný v roce 1910, to byl pro tehdejšího učitele či úředníka čtyřnásobek jeho ročního platu. Klimt měl také velkou režii: matku, sestry, děti, ženy, ateliér a modelky… (citace Franz Smola kurátor Leopoldova muzea)
a to střešní okno nad Gustavem a Emilií jste mohli včera vidět na fotce ze střešní terasy.
stylové toalety v Centru
a kdo chce, může se do obou milenců na nábřeží stylizovat
zuzi je Emilie
A to není všechno, Klimt a Attersee bude mít ještě nejméně 3 pokračování…. ale zítra to asi nezvládnu…
Na pokračování se těším, obzvláště proto, že úplně v počátku jsem si spletla Gusta Klimta s Egonem Schiele, ale teď už jsem v obraze. Chybami se člověk učí. 🙂
To jsem fakt ráda, téma mě tak baví, že nevím co dříve napsat. Málokdo zná Klimtovy „krajinky“ a „chaloupky“, mimochodem jsou si tak trochu podobné s Schielovými obrazy Českého Krumlova, myslím tím ten secesní vzhled. Dojem.
[…] http://rozvedena.blokuje.cz/gustav-klimt-zentrum-u-jezera-attersee-2 […]