Dub 012012
 

ZOO Praha

Mám bytostně více ráda několik žijících českých výtvarníků než mraky jiných. Dá se vytušit z textů zde, kteří jsou mými favority. Momentálně jsem z čehosi dlouhodobě zahořklá a proto nemám naakumulován dostatek energie a současně ještě nejsem dostatečně našponovaná, bych napsala o jisté nespravedlnosti, zatím mlčím. Nevšímavost? závist? nebo je to snad tím, že Češi a vůbec svět věří jen celebritám a kdo jí není a nemá svého „mediálního mecenáše“ má holt smůlu..  ale nicnic, dnes o něčem jiném…

Několikrát jsem na tomto blogu psala o ZOO Praha a jeho logu koně przewalského autora Michala Cihláře, velmi nápaditého a velmi pracovitého výtvarníka, jehož si také cením pro jeho systematičnost a schopnost dlouhodobého zaujetí, kterou bych mohla nazvat i umanutostí, posedlostí. Souvisí to i s logem ZOO Praha, které je perfektní, ale nebylo to jen logo. Ano NEBYLO, protože od roku 2006 už pro ZOO Praha nepracuje a od roku 2007? se Michal Cihlář stále se ZOO soudí, dle tisku o 1,8 milionu korun (ale také lze dohledat tvrzení, že peníze nechce, stačí mu omluva). Cítí se finančně podveden a já s ním zcela v této věci sympatizuji a má moji důvěru, ačkoli nevím v tuto chvíli kolik přesně od „Fejka tehdy vlastně dostal“; byla částka fixní, ale i stálý plat, pokud si dobře vzpomínám.  Zpět: …ale nebylo to pouze „to logo“, také vstupenky, billboardy, upomínkové předměty – trička hrníčky …, inzeráty nebo obrazové mapy. Plynule a stylově byla zapojena do spolupráce i jeho žena Veronika Richterová (Sedm surikat, bronzové sousoší při vstupu do Zoo Praha a ve spolupráci s manželem i Chodník slávy, před vstupem do Zoo Praha, koncepce chodníku a realizace keramických dlaždic s vymodelovanými stopami 26 slavných zvířat, Dva krokodýli).

Věci, které můžete ještě dnes v zoo vidět…


Komplexní dílo, maximálně povedené, signifikantní, vzdávající hold zvířatům i osobitosti výtvarníka, jehož „krédem“ je rozvíjení techniky linorytu až na samu jeho krajní mez 🙂 a možná ještě dál, ve spojení s umanutostí nejen řemeslnou ale i uměleckou a můžeme říci i obecně lidskou. Od roku 2007 zahrada s Michalem Cihlářem zcela marně „bojuje“ a svoji tvář beznadějně ztratila a zcela zbytečně a hloupě trucujíc přišla o to nejlepší co měla, pomineme-li základní prostředky. Ztratila svou tvář, přišla o své fluidum, tedy kouzlo osobnosti, chcete-li.

Od doby sporu do současnosti se snažila urputně najít nejen nové logo, ale nešlo to. Překonat nebo adekvátně nahradit komplexní, velkorysé, systematické a citově zainteresované a soustředěné dílo Michala Cihláře je skoro nemožné. Proběhlo několik neúspěšných pokusů – výběrových řízení, až došlo na bezradné infantilní napodobování Vladimírem Veselým, snadno napadnutelné.

Nu, až nyní se zadařilo. S velkou slávou se s novou sezónou objevilo i nové logo. Cenový strop pro vytvoření loga i grafický manuál si zahrada stanovila na 1,8 milionu korun, tedy stejnou částku, o kterou se soudně pře s výtvarníkem Cihlářem.

Krásná práce, moc se mi zamlouvá. (Hravé jako zvíře, jasné odvážné provokativní barvy „ladící dysharmonicky dohromady“ v oku přijatelném akordu – hle žlutá a hořcicová vedle sebe .. barevně zajímavé, rozmanitost v jistém řádu, logo má volně uzavřený tvar nikoli však striktně čtverečný, linie stop není biologicky přísná, ale umělecky nepravidelně tvarovaná…, písmo – font střízlivý, kombinace barev logotypu ZOO PRAHA barevně vtipná a příznačná, však barevně nehýřící v porovnání se stopami, umožňuje sousloví spojit bez odmlky; svým zřetelným kontrapunktem dělí a zároveň i dobře propojuje opticky dvě součásto LOGA, , je to celkově skvostné. Jiné než „Cihlářův kůň“, ale stejně kvalitní, že). Logo až s Ameriky a s motivem stop (Cihlářem tento prvek použil na parodickém Chodníku slávy). Moc se toho vymyslet nedá, zvířata a jejich znaky… chce to hlavně dobrý nápad, jednoduchý, vypovídající… jedno povedené logo však není v tomhle případě ale vůbec nic. Musí na něho navazovat spousta další zaujaté a vytříbené výtvarné práce v mnoha rovinách a směrech, jak předtím ukázal Cihlář. Ano je to jen dobrý začátek v mohutné řece špatného rozhodnutí…. Safra, proč se nenašel někdo rozumný, kdo by tomu dětinskému boji zabránil…? S výtvarníkem se určitě dohodnout šlo. Je to dobrý člověk. A žádný hamižník. Naopak. Ten nestaví společně s rodinou na životu v luxusu, uznává jiné hodnoty než peníze.


Poražená zůstává nejen zahrada, ale i dílo Michala Cihláře. Takový už to nikdy nebude, za tohle by se měli lidé zavírat. Je to výtvarnej tunel jako prase, obrazně. A věčná škoda perfektní stylové práce… Takovej člověk, šikovný pracant – umělec jako z dob středověku, už se těžko pro zahradu najde. Profesionál, co má nejen výtvarný potenciál, ale také nápady a pocit, že to musí někam s tou prací dotáhnout.

Je velkou škodou, že tahle krásná práce zbytečně zanikla, ale na druhou stranu není dobré, aby někdo zneužíval dobroty a pracovitosti slušného člověka.

Až d 15. dubna můžete linoryty Michala Cihláře spatřit na výstavě Současný český linoryt v Pardubicích v Domě u Jonáše

na mém blogu o Michalu Cihláři:

http://rozvedena.blokuje.cz/528846-michal-cihlar-tvorim-nonstop.php

http://rozvedena.blokuje.cz/636122-mala-svodka.php

http://rozvedena.blokuje.cz/576601-zase-jednou-svodka.php

a možná i jinde… nemám moc času na prohledávání

PS – očekávejte prosím malou odstávku blogování, potřebuji mediální přestávku, jsem kaput, je nutno vyčistit mozek a dát mu odpočinout. Snad se zadaří. Už mě všechno bolelo a všechno štvalo… a něco se i k mé lítosti „nepovedlo“

 Posted by at 7.14

  10 Responses to “Nové logo a co dál?”

  1. To nové logo se více hodí do Zoo Hradec Králové, k safari.Tohle logo vzbuzuje zpracováním dojem afrických zvířat a v Zoo Praha jsou i jiná zvířata.

  2. Myslím, že to není nutné tak rozebírat, u mne to Afriku neevokuje, protože nejsem ve skautu a nerozeznávám stopy zvířat; pro mne je to symbolický vzorek, typické stopy, kde vím, že se jedná o ptáka, nějakou šelmu, možná kopytnatce, žábu, a tak dál. Je to skvělý a typický výběr tlapiček a nikdo nad tím nedumá. Takových šťourů jako vy je v populaci mizivé procento. Mně se to moc líbí a ani vaše rozborka na tom nic nemění!

  3. Co, to nové logo se někomu líbí? Já myslela, že jde o ironii nebo apríl. To je skutečně nové logo? Těch pět stop do kruhu a nijaké písmo pod tím? Já tomu nemůžu věřit.

    To je to nejprimitivnější logo, co si umím představit. Takové bych čekala jako návrh od čtrnáctiletého člověka!
    To je přece to nejobehranější a nejjednodušší – pět věcí do kruhu. A písmo nic. Nic osobitého. Nula. Proč tahle barva na této stopě a jiná na jiné? Namátkově. Hm.

    To není výtvarná práce.
    Je to odpad.

  4. Vidíš, a mně se to moc líbí. To co nazýváš primitivním mi přijde jednoduché, hravé vtipné a hezké. Myslím, že je kumšt dát to takhle dohromady. Nesouhlasím s tebou. Takové logo jsem ještě neviděla. Stejně tak geniální je červené Najbrtovo logo PRAHY. Nic na něm není, a přece je v něm všecko 🙂

  5. Logo Prahy jde, akorát se mi nelíbí, že je to obdélník, že nemá nějaký tvar, který by něco sděloval.

    Takové logo – pět věcí do kruhu měli (a asi ještě mají) leta letoucí třeba Ochránci přírody. Nebo mám dojem, že v různách dětských organizacích nebo časopisech bývalo k vidění právě to, pět prvků v kruhu. Nebo v kytičce, no.

  6. Mně to vůbec nepřijde zprofanované a že je to pětice do kruhu mi na mysl nepřišlo, když jsem to viděla. Na první pohled se mi to zalíbilo, upoutalo mě, prohlédla jsem si dodatečně loga jiných zoo, podle mě je pěkně dravé, barevné, moc se mi líbí.
    Logo Prahy mi okamžitě připomnělo rozevřenou knihu, a kniha, to je pozitivní symbol, třeba vzdělanosti, něčeho vyššího. Na jedné straně PRA, na druhé rozdílná cizojazyčná koncovka. Praha stále stejná, a přece mnohotvárná, každému má co dát.

  7. co říci 🙂

  8. Zajímavé……blogové příspěvky, na které jsem narazil jen díky svému pátrání k Ústí nad Orlicí – třeba se tady někdy potkáme…o) Nicméně k logu ZOO: snad taky zajímavé, jen nějak nevím, kam se poděl ten – všemi výběrovými řízeními předepsaný – kůň převalského jako hlavní téma… (Vím to, mám v šuplíku několik soutěžních návrhů…) 🙂

  9. dikyDiky, konecne se tady ten vas prispevek objevil, vubec jsem ho do teto doby nevidela, ac jsem o nem vedela. Do Usti se uz podivam ztezi… nyni nemam ani jednu sanci jen tam zajet cilene, a s tim si nejsem jista, ze me tam nekdy neco pritahne, to by musel byt duvod jak prase :> Myslim, ze Zoo tu praci uz zadalo bez omezeni a bez konkurzu. Konecne uznali, ze Cihlaruv kun je nenapodobitelny a zatim neni cloveka, co by ho v te lehkosti a krase prekonal :>

  10. […] cestovních deníčků Michala Cihláře, cílevědomého grafika proslulého svými LINORYTY, prací kterou dal v jisté době unikátní tvář PRAŽSKÉ ZOO (spolu se svou ženou Veronikou Ric…, svými sběratelskými zájmy (poklopy kanálů, světy erotických obchůdků, možná i jiné, […]

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

css.php
Web vyrobili ve Webklient.cz