Čvn 152011
 

Zatím se prodala velká většina nabízených položek a podstatná část za vyšší než odhadní cenu.

To je hlavní zpráva včerejšího dne. Můžete se ostatně sami podívat do katalogu přímo na web aukčního domu Sotheby’s – co se prodalo a za kolik. Vydražená suma je navýšena o aukční přirážku, která je nejistá, tedy její skutečná výše je přísně utajená a je-li zveřejněna, nemusí odpovídat pravdě. S dobrými zákazníky se její výše mění a klidně je možné, že se její větší část kupci vydraženého díla vrací. To ví jen zasvěcení.

Sotheby’s je spolu s Christie’s na vrcholku mezi aukčními domy s uměním. Jsou to značkové aukční domy a jejich značka jim přidává na hodnotě a na jejich večerních aukcích se dosahuje závratných cen. To je i případ unikátní sbírky českého moderního umění zde dražené. Být dražen v  Sotheby’s nebo Christie’je výhrou a zárukou jistoty, že marnivý a mohovitý zákazník koupí značkové zboží, ale také patřičně draho. Což je výhodou pro prodávajícího – původního majitele draženého díla. Ale kdo má peníze, rád se dobrou (rozuměj drahou) investicí do umění před přáteli pochlubí. Vždyť už není pomalu čím… A umělecká díla jsou unikátem. Zpět ke konkrétní aukci.

Za rekordní cenu 1,3 miliónu liber, tedy 35,51 miliónu korun, se prodal obraz Františka Kupky Pohyb. Jde o cenu bez aukční přirážky. S touto přirážkou, kterou musí kupec zaplatit, cena dosahuje 1, 456 miliónu liber (39,9 miliónu korun). Dílo našlo svého, zatím anonymního, kupce na telefonu.  – Mezi nejprodávanější díla českých autorů v cizině patří dlouhodobě kromě Kupky i Toyen, Jindřich Štyrský či Emil Filla. –

Kromě Kupkova Pohybu se za mimořádné ceny prodávaly také další Kupkovy obrazy. Purpurový plán byl vydražen za 959 650 liber (26,3 miliónu korun, cena, stejně jako u následujících obrazů, zahrnuje přirážku), Bílý kotouč za 690 850 liber (18,9 miliónu korun), a Le Sourire I – Z mechanického cyklu za 385 250 liber (10,5 miliónu korun).

V zahraničí se dosud zaplatilo nejvíce za Kupkův obraz Vertikální plány modré a červené v New Yorku v roce 1998 v přepočtu 18 miliónů korun. Dosud nejdražším vydraženým českým dílem na aukcích v ČR je plátno rovněž od Františka Kupky – Élévation (Výšky) IV. Před třemi lety byl prodán za 22,1 miliónu korun bez aukční přirážky.

Na rekordní cenu se v pondělí vyšplhala také cena za obraz Josefa Čapka, jehož plátno Námořník a Fantomas z let 1917 až 1920 se vydražil bez přirážky za 470 000 liber, tedy 12,838 miliónu korun (s přirážkou 565 250 liber a 15,4 miliónu korun). Nejvyšší cena za Čapka při aukcích v ČR dosáhla v roce 2007 bez přirážky 12 miliónů korun (Děvče v růžových šatech).

Podle šéfredaktoru časopisu Art & Antiques Jana Skřivánka padl rekord i v případě Václava Špály. Jeho krajina Bouře u Otavy se prodala za 187 250 liber (5,08 miliónu korun), což podle Skřivánka překonává nejvyšší cenu za Špálovy obrazy dosaženou na aukcích v ČR.

Více informací naleznete na webu Sotheby’s, katalog. a dalším zdrojem informací, z kterého jsem čerpala konkrétní údaje o vydražených dílech v textu, najdete na Novinkách. Mám radost, že se v tomto prestižním aukčním domě vyšplhala cena českých děl tak vysoko, že je o ně zájem. Mám osobně velmi hezký vztah k Josefu Čapkovi a Václavu Špálovi. Nedávno jsem si koupila jeho Babičku (ilustrovanou jím!) za pouhých 60,- Kč. Jen mě mrzí, že se ta sbírka tak nějak rozprchne a už nesejde…

 

 

 

 

 

 

 Posted by at 8.19

  4 Responses to “Pondělní aukce české moderny – Sotheby’s Londýn”

  1. Myslím, že je celkem jedno zda je to pohromadě, hlavní je aby to bylo veřejnosti přístupné, a to zřejmě nebude.jsem přesvědčen, že jako se nesmí obchodovat s některými stavebními památkami, nemělo by se obchodovat s některými obrazy.

  2. tak .. na duhý pokusManželé Suzanne a Norman Hascoeovi do té sbírky vložili za svého života mnoho energie a peněz a také jejich dům vypadá velmi přitažlivě. Jsem naivní a těšilo by mě, vybuduje-li někdo takové dílo, aby o něho i nadále bylo pečováno a zachovám byl odkaz. Díval jste se katalogu? To jsou věci.. Kdo takovou krásnou sbírku má? je jí škoda. Třeba v heřmanově Městci je vystavena sbírka manželůAno, u nás existuje jakýsi zákon, však celník nedávno zamezil vývozu obrazu Picassa, nyní visí v Praze na výstavě. Podobná ucelená sbírka visí nyní v Heřmanově Městci v Galerii Cyrany. Patřila manželům Emě a Josefu Horákových a ještě za svého života ji věnovali tomu, kdo pro ni měl vhodné prostory. Tohle je dobré řešení.
    …p://rozvedena.bloguje.cz…i.php

  3. Asi si nerozumíme. Každá sbírka je vytvářena podle subjektivních pohnutek. Takže v důsledku toho se mnou to,že je něco sbírka nijak nepohne. Někdo by do sbírky dal více jiných obrazů, nebo méně atd.Také finanční a jiné možnosti jsou určující atd. Já vycházím z toho proč bylo nějaké dílo vytvořeno. Proto aby tvůrce něco sdělil.Takže když autor je Čech má být takové dílo v Čechách anebo v případě děl světového významu aspoň v galeriích světového významu z Čech dosažitelných. Není pro mě problém dojet na výstavu nebo do galerie v Brně, v Praze, Vídni,Paříže. Je to skoro za rohem, a cena mě také nezruinuje. A myslím, že to platí pro většinu Čechů. Ale aby to bylo v Americe,nebo jinde, je podle mě špatné. Stát by měl mít takovou politiku aby taková díla stahoval na své území nebo podporoval jejich umístění v galeriích blízko Čech.Co se týká děl jsou velice pěkná.Z vlastních zkušeností vím, že zejména díla z první poloviny 20. století v originální velikosti působí daleko více než jako zmenšené kopie. Jakoby u nich souvisely i poměry barev a velikostí.Takže mi ani tak nevadí to, že se něco neudrželo jako ucelená sbírka,jako to, že vzhledem ke kupcům po telefonu, budou někomu viset doma, nebo budou v bankovním trezoru.

  4. Ano, v podstatě s vámi souhlasím, však jsem také teoreticky horovala pokud jste si všiml, ať se spojí majetní a mocní této země a sbírku vykoupí. Myslím, že jsme na jedné lodi. Já nejsem však tak umělecky mobilní jako vy, financekteré by se mi na to šikly mi pohlcuje "černá díra", ale mohu než znovu opakovat co jsem řekla. Pokud se o tu sbírku má kdo v Americe velmi dobře postarat a zachovat ji budoucím generacím, nedrobila bych ji po všech čertech. Je stále větším problémem vytvořit sbírku kvalitní. Čím dále tím více lidí enormně bohatne (a chudne) a bez vztahu k umění se chce prezentovat. Kvalitních uměleckých děl je stálý nedostatek a vznikají proto uměle nové módní značkové ikony, neprověřené časem. Maluje a tvoří se nikoli z vnitřní potřeby umělce, ale aby byly uspokojeny potřeby bohatých, kteří se chtějí prezentovat drahým uměleckým dílem. Je to tržní hospodářství. Ale jiné to už nebude, časem se to zase vytříbí… a tak dál. Musíme se na to také dívat tak, že majitelé zřejmě nezanechali pokyny pro pozůstalé a ti udělali to nejefektivnější. Peněz není nikdy dost a vyšší cíle aby pohledal. Proto je fajn, že někteří sběratelé umění myslí i obšírněji a svou sbírku včas zaopatří.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

css.php
Web vyrobili ve Webklient.cz